Kwaliteit

Als zorggebruiker heeft u recht op een kwaliteitsvolle dienstverstrekking. Kwaliteitsontwikkeling is een continu proces waar binnen onze organisatie veel aandacht aan wordt besteed. We doen dit vanuit de volgende  visie en uitgangspunten :

  • Kwaliteitsontwikkeling heeft tot doel om de kwaliteit van de zorg voor de zorggebruiker te verhogen.
  • Kwaliteitsontwikkeling moet altijd een directe of indirecte winst opleveren voor de zorggebruiker.
  • Een kwaliteitsbeleid is nooit het doel op zich, maar altijd het middel.
  • Alle initiatieven in kader van kwaliteitsontwikkeling hebben dan ook steeds een effect op de ontvangen zorg of de ervaren kwaliteit bij de zorggebruiker.

  • Kwaliteitsontwikkeling behoort tot de opdracht van iedereen in ons centrum. Zowel beleidsverantwoordelijken, uitvoerende diensten, als significante diensten zijn verantwoordelijk voor kwaliteitsontwikkeling.
  • Kwaliteitsontwikkeling is van toepassing op elke fase van het zorgtraject, dus van vóór de aanmelding tot na de afronding.
  • Kwaliteitsontwikkeling komt voort uit permanent kijken naar het eigen handelen en leren uit ervaringen.
  • Ons centrum heeft aandacht voor het individueel leren door alle medewerkers, maar evenzeer voor het leren als organisatie.
  • Het transparant maken en delen van ervaringen vormen een cruciale kern van onze kwaliteitsontwikkeling.
  • Traditionele herkomst kwaliteitsbeleid vaak vanuit het perspectief van de professional en het perspectief van de organisatie. Hoewel beide perspectieven erg belangrijk zijn, zet ons centrum het perspectief van de zorggebruiker hier ook zelfs belangrijk naast.
  • De kijk van zorggebruikers op kwaliteit van zorg is breder dan alleen de zorgverlening zelf.

Ons centrum kiest er voor om te werken aan de hand van de biopsychosociale visie op het menselijk functioneren. Een soortgelijke visie is breder dan de biomedische visie en benadert de zorggebruiker breder. Zo is er in een bepaalde visie ook aandacht voor de aanwezige externe en persoonlijke factoren die van groot belang zijn om als zorgverlener mee te gaan tijdens de behandeling.

  • Om permanent te leren stimuleren, moeten we ook ondersteunen van wat we doen, het uiteindelijk doel bereiken.
  • We willen deze evaluatie organiseren via verschillende methodieken zoals metingen, bevragingen, gesprekken…
  • Het doel van deze evaluatie is controle van de methodiek, het stimuleren van kwaliteitsontwikkeling.
  • Kwaliteitsontwikkeling staat niet los van ons dagelijks beleid, maar maakt er altijd een deel van uit.
  • Kwaliteitsontwikkeling is ook gericht op het waarmaken van onze visie, missie en waarden.


Afschrift of inzage in het dossier

Sinds 2002 heeft België een wet die uw rechten als patiënt duidelijk omschrijft. Deze wet legt ook de basis voor een goede en duurzame relatie tussen de patiënt en de gezondheidszorgbeoefenaar.

Deze wet werd gewijzigd door de wet van 6 februari 2024 “tot wijziging van de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van patiënt en tot wijziging van bepalingen inzake rechten van de patiënt in andere wetten inzake gezondheid”.

Als de zorggebruiker u het recht heeft gegeven, bepaald op de juiste manier, bepaald met de hulp van een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg die u aanstelt als vertrouwenspersoon, kennis te nemen van de gegevens die rond uw toestand gezondheidstoestand in een dossier worden verzameld.
Concreet heeft u het recht op inzage en/of afschrift van uw dossier. De aanvraag verloopt hiertoe schriftelijk.

Wilt u het dossier inkijken of een afschrift van uw dossierwensen?
Via hier kunt u een schriftelijke inzage van uw dossier aanvragen. U kunt de schriftelijke aanvraag op verschillende manieren terugsturen:

Van zodra wij uw schriftelijke aanvraag hebben ontvangen, doen we ons uiterst best het gevraagde afschrift zo snel mogelijk te leveren van de gevraagde inzage zo snel mogelijk te organiseren. De wet op de patiënten is een maximale termijn van 15 dagen (na de ontvangst van uw aanvraag) waarin uw aanvraagrechten moeten worden aanvaard.


Een klacht melden

Als u een vraag of klacht heeft over onze verwerking van persoonsgegevens, dan kunt u contact opnemen met ons opnemen via de volgende kanalen:

Als u niet tevreden bent met ons antwoord, als u opmerkingen heeft over de uitoefening van uw rechten of als u meent dat onze verwerking van uw persoonsgegevens niet in de regel zou zijn met de wetgeving, dan heeft u het recht om een ​​problematische klacht in te dienen bij Gegevensbeschermingsautoriteit. Alle informatie kan hieromtrent worden gevonden op https://www.privacycommission.be .

Indien we er niet in slagen om via onze interne procedure tot een afhandeling van uw klacht te komen of u de indruk heeft dat u niet bij ons terecht kan met uw klacht, kan u zich ook rechtstreeks richten tot de Onafhankelijke Ombudsdienst Geestelijke Gezondheidszorg (OOGG) of het Departement Zorg.


Privacybeleid

CAR Impuls VZW hecht grote waarde aan het juist beschermen van de gegevens die verwerkt zijn, in het bijzonder persoonsgegevens. Aan de hand van ons gegevensbeschermingsbeleid (hiervindt u de volledige versie terug) wil CAR Impuls VZW op strategisch niveau vastleggen op welke wijze gegevens beschermd worden, welke verantwoordelijkheden hier rond zijn onmogelijk en welke overwinnen CAR Impuls VZW heeft de bescherming van gegevens vastgesteld.
Indien u vragen heeft over bemerkingen, kunt u altijd contact opnemen met de directie van CAR Impuls VZW.

Indien u solliciteert voor een vacature bij CAR Impuls VZW gaat u akkoord met ons privacybeleid die hier op de website terug te vinden is. De privacyverklaring voor sollicitanten vindt u hier.

Download het toestemmingsformulier, de screeningsvragenlijst, de verwijsbrief CAR

Download onze folders